Home Blog Costa Rica Twee dagen in Parijs: ons bezoek aan de stad van de liefde.

Twee dagen in Parijs: ons bezoek aan de stad van de liefde.

by Anouk
Published: Last Updated on
Twee dagen Parijs

Ons langverwachte bezoek aan Nederland was daar. We hadden vooraf niet veel gepland, maar één ding had Eliseo mij al gevraagd na het boeken van de vliegtickets. ‘Is Parijs ver van Nederland?’ Nee, in verhouding is Parijs niet ver van Nederland als je helemaal vanuit Costa Rica bent gekomen. Dus hoewel de meeste uitstapjes in Nederland pas op het laatste moment bedacht werden, stond een bezoek aan Parijs al een tijdje vast en we brengen er twee dagen door.

Met Flixbus naar Parijs

Een goedkope en groene manier om naar Parijs te reizen is met FlixBus. Nog niet eerder had ik met deze maatschappij gereisd, maar het verliep vlekkeloos. In de ochtend pakken we de bus bij het treinstation in Nijmegen en in de avond komen we, na een stop in Eindhoven en Brussel, aan bij de busstop Parijs-Bercy Seine. Vanaf de busstop lopen we naar de metro om naar het hotel te gaan.

Ons hotel in Parijs

We verblijven in Ibis Styles Paris Massena Olympiades. De locatie moest een goede uitvalsbasis zijn om met de metro de stad te verkennen en dat is het zeker. Daarnaast is het personeel erg vriendelijk, de kamer is netjes en schoon en het ontbijtbuffet is gevarieerd. Een hotelovernachting in Parijs is niet goedkoop, maar die keer dát we dan in deze mooie stad zijn wil ik niet dat we ons zorgen hoeven te maken over reistijden en staat het gemak voorop.

Bekijk hier de prijzen en beschikbaarheid van Ibis Styles Paris Massena Olympiades.

Van Parijs naar Versailles

Direct nadat we onze trip naar Parijs gingen plannen had ik in gedachte om het paleis van Versaille te bezoeken. Vanaf ons hotel is het een fluitje van een cent om met de trein in Versaille te komen en vanaf het station is het niet zo ver lopen.

Een toeristische trekpleister

Oké, ik wist dat dit een toeristische bestemming is. Maar dat het zó druk zou zijn, dat had ik dus even onderschat. Vooraf had ik kaartjes gekocht met het idee dat we dan niet zo lang zouden hoeven te wachten. Maar niets is minder waar. Als we aankomen is het paleis nog niet zo lang geopend en toch zien we een ontzettend lange rij staan. We sluiten aan bij de kortere rij omdat ik denk te zien dat dit de rij is voor onze ingang. Maar nee, dit is de rij voor degene die een kaartje met een tijdstip hebben gekocht. Wij moeten toch echt naar de andere rij waar we uiteindelijk een uur in staan. En toch slaan we een zucht van verlichting, want terwijl we aan het wachten zijn zien we de rij al snel nog veel en veel langer worden…

Eenmaal binnen vergapen we ons aan al het moois dat er te zien is. Was het echt mogelijk om zo te leven? Ja, er zijn mensen die echt zo rijk zijn geweest en zo hebben kunnen leven. Kamer na kamer zien we prachtige kunstwerken en meubels. Maar na twee uur besluiten we toch de tuinen te gaan ontdekken. We hebben bij lange na niet alles gezien, maar we willen graag uit de mensenmassa ontsnappen.

De tuinen maken net zo’n indruk op ons. De grootte, de bloemen en planten, de beelden. Hier brengen we minstens net zo veel tijd door. De ruimte is indrukwekkend, net als de feitjes die we er over lezen. Het imposante paleis heeft echt een bijpassende tuin.

Versailles

Terug naar de stad

De trein brengt ons weer terug naar het centrum van Parijs en we stappen uit bij de halte van de Eiffeltoren. Hier heeft Eliseo naar uitgekeken. Dé Eiffeltoren. We hebben zo´n geluk met het weer deze twee dagen, de toren steekt af tegen een mooie blauwe lucht. Een tijdje blijven we zitten in het park en genieten we even van de plek waar we samen zijn.

We steken de Seine over om de toren vanaf de andere kant te bekijken en eigenlijk zijn we gewoon even hier. Samen genieten van het mooie weer, kijkend naar alle mensen en luisterend naar de jongen die mooie liedjes speelt op zijn gitaar. We hangen een aantal uur rond hier in de omgeving, we wachten namelijk tot het gaat schemeren…

Een rondvaart op de Seine

Ter afsluiting van dag één in Parijs maken we een rondvaart over de Seine, deze vertrekt vlakbij de Eiffeltoren. Het mooiste is natuurlijk om de stad te zien in het donker met alle lichtjes. Wonder boven wonder kiezen we een tijdstip dat de rondvaart magisch maakt. We genieten van de veranderende avondkleuren en halverwege is het donker genoeg. De bruggen en gebouwen om ons heen worden verlicht. Dit is zó mooi.

Als klap op de vuurpijl gaat de Eiffeltoren ook nog ‘sprankelen’ vlak voordat we weer aanleggen. Vol van alle indrukken van de eerste dag reizen we weer terug naar het hotel met de metro en vallen we heerlijk in slaap.

Twee dagen Parijs

De hoogte in

We zijn nog niet klaar met die toren. Nee, op de tweede dag in Parijs gaan we omhoog! We gaan helemaal naar boven om Parijs vanuit een ander perspectief te bekijken. Stiekem is dat toch wel een beetje spannend, het is namelijk 300 meter… Naast het zien van de toren was dit toch ook echt een moment waar Eliseo naar uit heeft gekeken.

Via Get Your Guide hebben we deze tour geboekt. Onderaan de Eiffeltoren verzamelen we en samen met onze gids vertrekken we naar de eerste verdieping. Hier hebben we al een prachtig uitzicht en we krijgen allerlei informatie over de toren zelf, maar ook over de andere bekende gebouwen die we vanaf hier kunnen zien.

Het laatste stuk kunnen we zelfstandig echt helemaal omhoog en we hebben een prachtig helder zicht over de stad. Het is echt waanzinnig dit uitzicht.

De rest van de stad

Met de metro gaan we naar de wijk Montmartre waar we de Sacré-Cœur bezoeken. Net als vele anderen natuurlijk, maar ook wij willen die bekende gebouwen zien. Onze route vervolgen we richting de Moulin Rouge en vanaf hier pakken we de metro naar de Arc de Triomphe. We maken aardig wat meters, want we lopen de Champs-Élysées af (toegegeven, een klein beetje verkeerd ingeschat) richting Place de la Concorde. Aangekomen bij de Jardin des Tuileries genieten we van de wandeling richting het Louvre. De zon schijnt en iedereen in het park geniet ervan. Heerlijk.

We maken nog een ronde over Ile de la Cité en dan zijn we toch echt wel moe. Het is ook tijd om naar het hotel te gaan. We halen onze bagage op en gaan weer richting Bercy voor de nachtbus. Dit waren onze twee dagen in Parijs. Ik kan me voorstellen dat je deze stad vaker wil bezoeken.

Tot slot

Wat was het fijn ons bezoek aan de stad van de liefde. Je weet natuurlijk wel hoe die beroemde gebouwen er uit zien, maar om ze dan zo in hun omgeving te zien is heel erg mooi. We genieten allebei ontzettend en we gaan heel moe maar voldaan weer in die groene bus zitten. Na twee nachten en twee volle dagen Parijs kiezen we ervoor om met de nachtbus terug te reizen. Dit was de enige directe verbinding en het kwam ook wel mooi uit in ons schema.

Meer over ons bezoek aan Nederland lees je hier.

De app Citymapper

Wil je veel met het openbaar vervoer door de stad reizen, dan is de app Citymapper een aanrader. Voer een begin- en eindpunt in of zoek vanaf jouw locatie en je krijgt te zien op welke manier je met het ov naar jouw bestemming kunt reizen.

Get Your Guide Parijs

Vooraf hadden we onze activiteiten geboekt zodat we dat ter plekke niet meer uit hoefden te zoeken, we wilden onze twee dagen in Parijs zo goed mogelijk besteden.

De rondvaart op de Seine en de tour naar de top van de Eiffeltoren hadden we via Get Your Guide geboekt. Voor de rondvaart op de Seine waren de instructies over de locatie duidelijk en was het een kwestie van in de rij gaan staan en de code laten scannen. Zonder problemen stapten we de boot op. Hoewel we de rondvaart in het avondlicht hadden geboekt was er geen specifieke tijd aan het ticket gebonden, alleen de dag stond vast. Ook voor de tour naar de top van de Eiffeltoren waren de instructies voor het verzamelpunt heel duidelijk en zonder problemen vonden we onze gids. De tour was uitstekend verzorgd.

Voor de details over de rondvaart, klik hier.

Voor de details over de tour naar de Eiffeltoren, klik hier.

Ook de toegang tot het paleis van Versailles kun je via Get Your Guide verkrijgen, bekijk hier de mogelijkheden.

Bekijk wat er nog meer te doen is in Parijs

Ben jij in Parijs geweest?

Twee dagen in Parijs

Dit artikel bevat affiliate links. Meer weten? Klik hier.

2 comments

Kelly 7 februari 2020 - 12:48

Lang geleden dat ik in Parijs was. Blijft een leuke stad. Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van de Flixbus, ondanks dat het mij wel heel handig lijkt. Ik overnacht ook geregeld in in Ibis hotel tijdens een stedentrip…zijn toch vaak nog redelijk betaalbaar vind ik persoonlijk.

Anouk 7 februari 2020 - 20:37

Wij waren er dus beide voor de eerste keer en we hebben ontzettend genoten! Ik snap heel goed dat mensen vaker naar Parijs zouden willen. Voor ons was Flixbus inderdaad heel erg handig.