Home Bestemmingen Uitwaaien en uitzicht boven op de Cerro Pelado

Uitwaaien en uitzicht boven op de Cerro Pelado

by Anouk
Cerro Pelado Costa Rica

Even lekker uitwaaien. Dat kan goed op de Cerro Pelado. Met een korte wandeling omhoog kun je hier van uitzicht genieten. Het mooiste is om er met zonsopkomst of zonsondergang te zijn. En laat de snacks maar in de tas, want rustig picknicken is er hier niet bij.

Omhoog naar de top

Cerro Pelado ligt in Guanacaste, de droogste provincie van het land. Tijdens ons bezoek in maart is het volop zomer en de omgeving is dan ook erg droog. Vanaf de ruta 1 rijden we de twaalf kilometer richting de ingang. We zien enkel wat weilanden met kale bomen en af en toe een huisje. Grote borden aan de weg geven aan dat we er zijn.

Het terrein wordt beheerd door een familie en het voelt een beetje hippie-achtig aan. Het is weliswaar verzorgd maar het oogt wat geïmproviseerd en de eigenaren hebben verschillende dieren zoals honden, katten en schapen. Vanaf de ingang is het simpel: het pad omhoog volgen. Twee van de honden houden ons gezelschap en begeleiden ons omhoog. Het is een kilometer lopen over een zandpad met losse stenen. Het hoogteverschil naar de top op zo’n 700 meter hoogte is ongeveer 180 meter en we doen er twintig minuten over. We maken van de gelegenheid gebruik dat we in de buurt overnachten en bezoeken de top met zonsondergang en na zonsopkomst.

Waar we op de top van de Chirripó nog rustig hebben gezeten en wat hebben gegeten is dat er hier echt niet bij. Wat een wind! Maar het is toch weer een leuke ervaring. Zonsopkomst of zonsondergang, we vinden beide momenten mooi! Het is één pad omhoog en omlaag, eenmaal boven kun je nog een stukje links en rechts verder omhoog. Omdat je niet kunt verdwalen kun je zonder gids gaan.

Praktische informatie bezoek Cerro Pelado

Cerro Pelado is toegankelijk via een privé terrein, het is 24 uur per dag geopend. De entree voor toeristen is 6000 Colones (kinderen jonger dan zeven jaar betalen geen entree), de entree betaal je contant. Het parkeren kost 3000 Colones. Bij de ingang/parkeerplaats kan er tegen een vergoeding gekampeerd worden, er is drinkwater en er zijn douches en toiletten aanwezig. Na de ingang zijn er verder geen voorzieningen meer. Bij de ingang is er geen mobiel bereik en er is geen stroom.

Voer in Google Maps ‘Entrada Cerro Pelado‘ of in Waze ‘Parqueo Cerro Pelado‘ in. Bij de ingang staan er borden langs de weg. Vanaf de ruta 1 is de ruta 926 tot aan de ingang een geasfalteerde weg, weliswaar met af en toe een gat er in.

Tijdens ons bezoek door de week zijn er geen andere bezoekers. Dit kan anders zijn tijdens de weekenden in het zomerseizoen. Vanuit San José worden er namelijk tours georganiseerd en daardoor kan het zijn dat er op een zaterdag of zondag 200 tot 300 bezoekers naar de berg komen.

In ongeveer twintig minuten lopen we omhoog, boven zijn we ongeveer een drie kwartier. De parkeerplaats ligt een kilometer van de top. Door de wind kun je helaas niet lekker rustig gaan zitten en genieten van het uitzicht. Vergeet de zonnebrand niet en trek schoenen met grip aan. Wandelstokken leen je ter plaatse. Een hoofdlamp of zaklamp is nodig als je een deel in het donker gaat lopen. Eenmaal boven is het fijn om een vest met capuchon aan te trekken. Het beste bezoek je Cerro Pelado in het zomerseizoen.