Home Bestemmingen Rio Celeste: het wonderlijke water in nationaal park Volcán Tenorio

Rio Celeste: het wonderlijke water in nationaal park Volcán Tenorio

by Anouk
Published: Last Updated on
Rio Celeste

Is het echt zo mooi blauw? Ja, het is echt zo mooi blauw. Het water van Rio Celeste staat bekend om haar prachtige kleur. Een kleur die zo intens is dat je zou denken dat de foto’s met photoshop bewerkt zijn. De waterval van Rio Celeste is het hoogtepunt van nationaal park Volcan Tenorio. Ben je in Costa Rica, breng dan zeker een bezoek aan een van de meest bijzondere rivieren ter wereld.

Gepubliceerd op 9 april 2020
Laatste update: zie datum bovenaan

Waar ligt Rio Celeste?

Je kent waarschijnlijk alleen de naam ‘Rio Celeste’ en niet de naam van het nationale park waar de rivier door stroomt. Rio Celeste is onderdeel van het nationale park Volcán Tenorio. Het park ligt in het noordwesten van Costa Rica en gedeeltelijk in de provincies Alajuela en Guanacaste.

Nationaal park Volcán Tenorio

Het nationale park Volcán Tenorio maakt onderdeel uit van de vulkanische bergketen van Guanacaste. De vulkaan Tenorio is niet recentelijk actief geweest, maar er zijn wel vulkanische gassen waarneembaar en er zijn thermale baden aanwezig.

Het bos in het park is voornamelijk primair regenwoud. Belangrijk is de aanwezigheid van een plantensoort die enkel voorkomt op de bergketen van Guanacaste. De met uitsterven bedreigde tapir eet de vrucht hiervan. Naast de tapir leven er onder andere capucijnerapen, katachtigen zoals de puma en de jaguar en er zijn diverse vogelsoorten te vinden.

Deze kaart vind je bij de ingang van het nationale park. Er is één pad. Je loopt het park in en je gaat via dezelfde weg weer terug. Er zijn vijf interessante punten langs het pad, maar je kunt er ook voor kiezen om alleen de waterval van Rio Celeste te bezoeken. Vanaf de ingang bij Puesto Pilón is het 2500 meter naar het laatste punt ‘Teñideros’.

Hoe krijgt het water die blauwe kleur?

Lang gingen er allerlei verhalen rond over de reden waarom het water zo mooi blauw kleurt. De inheemse bevolking verklaarde dat God klaar was met het schilderen van de lucht en zijn penselen schoonmaakte in het water van de rivier. Voordat het water wetenschappelijk werd onderzocht waren er vermoedens dat er bepaalde thermale bacteriën of gekleurde mineralen in het water aanwezig waren.

Op het punt waar Rio Celeste ontstaat komen Quebrada Agria (een beek) en Rio Buenavista (een rivier). Uit onderzoek is gebleken dat de beek en de rivier beide bepaalde mineraalsoorten bevatten die kunnen zorgen voor een verandering van kleur. Echter, de hoeveelheid en de grootte van die mineralen is op zichzelf niet voldoende om de verandering teweeg te brengen. De zuurgraad van de ene waterstroom is nodig samen met de combinatie van aanwezige mineralen van de andere om de verandering van kleur te veroorzaken. Tel daarbij het zonlicht op en je krijgt een prachtige reflectie van de blauwe kleur.

Het eerste gedeelte

Samen met mijn man Eliseo, mijn zus en mijn moeder ga ik op pad. Het eerste gedeelte van het park leidt ons naar de waterval van Rio Celeste. Dit stuk van het park is zeer goed te bewandelen. Er zit wat hoogteverschil in maar in het pad zelf zitten weinig onregelmatigheden. We steken wel twee keer een klein beekje over, dit gaat prima zonder natte voeten te krijgen. Al een stuk voordat we bij de waterval zijn horen we het geluid van de waterval. Het water dendert naar beneden. Na 1500 meter lopen vanaf de ingang zijn we er. We staan bovenaan de trap en het is ongeveer 150 meter naar beneden lopen. De trap is gemaakt van beton en heeft een goede reling. Na het geluid hebben we nu ook onze eerste aanblik van de waterval van Rio Celeste.

Het kleine beekje

De waterval van Rio Celeste

Dit is het hoogtepunt van een bezoek aan nationaal park Volcán Tenorio. Onze verwachtingen worden waargemaakt. Wow, wat is de eerste indruk mooi! Het water ziet er zó blauw uit en dat past samen met de 30 meter hoge waterval prachtig in de mooie groene omgeving. In dit gedeelte van Costa Rica valt er bijna het hele jaar door regen. Wij zijn er in de de droogste maand van het jaar en het miezert een beetje. Dat mag de pret niet drukken. We zijn erg onder de indruk. De prachtige vlinder the Blue Morpho die over het water vliegt maakt het plaatje compleet.

Rio Celeste

Ik zie jong en oud bij de waterval. Ondanks het aantal mensen hebben we genoeg mogelijkheden om foto’s te maken zonder dat al die mensen erop staan. Op onderstaande foto zie je hoe het in werkelijkheid is en hoe de trap naar beneden slingert.

Na ons moment genomen te hebben maken we de klim weer naar boven. We komen erachter dat we er mooi op tijd waren. Bovenaan zien we namelijk een kleine rij staan. Deze mensen staan te wachten om de trap naar beneden te mogen nemen. Kennelijk wordt het aantal mensen dat naar beneden kan gereguleerd, niet verkeerd natuurlijk.

Het tweede gedeelte

Vanaf de waterval van Rio Celeste gaan we de rest van nationaal park Volcan Tenorio verkennen. De wandelpaden zijn echter een stuk minder prettig om te bewandelen. Er liggen veel stenen en het is best wat klimmen en dalen. Het is een stuk intensiever dan het eerste deel naar de waterval.

Het tweede gedeelte van het park.

Naast de waterval zijn er nog vier interessante punten in het nationale park. We lopen de eerste 500 meter vanaf de waterval en we komen uit bij het uitkijkpunt: de ‘mirador’. Hier kunnen we mooi een stukje wegkijken over de boomtoppen. Het platform is echter afgesloten en omdat het wandelpad niet breed is lopen we al snel weer door. Een klein stukje verder vinden we het intens blauwe meer (laguna azul). Dit is ook het punt waarop Rio Celeste een andere rivier ontmoet en je ziet perfect waar dat is.

Laguna Azul

Vanaf ‘laguna azul’ lopen we verder naar de ‘borbollones’. Het water borrelt! Vulkanische gassen kunnen hier aan de aarde ontsnappen en zorgen voor dit effect.

We klimmen en klauteren verder. Aan het eind van het pad kunnen we het ontstaan van de blauwe rivier aanschouwen. De rivier en de beek komen samen en vormen het begin van Rio Celeste. Dit is waar het gebeurt. ‘Teñidero’ betekent ‘verandering van kleur’. Het is een bijzonder fenomeen dat je met eigen ogen kunt aanschouwen.

Teñideros

Je zou dus alleen naar de waterval kunnen gaan, maar de rest van het park is wat mij betreft net zo interessant. Zeker omdat je het onstaan kunt zien. Leuk is dat in dit park wel op diverse plekken een bord staat met uitleg. Dit miste ik namelijk in het park van Rincón de la Vieja waar je ook veel zo kunnen leren van de diverse vulkanische activiteiten.

Terug naar de ingang

We draaien weer om en lopen dezelfde weg terug richting de ingang. Het is echt drukker geworden in het park. We klimmen, dalen en kijken uit dat we niet struikelen. Af en toe moeten we even wachten totdat de andere bezoekers ons gepasseerd zijn.

Eenmaal teruggekomen bij de trap naar de waterval van Rio Celeste zien we dat de rij veel langer is geworden. Er staan toch wel zo’n 50 personen te wachten. Het voordeel voor hen is wel dat nu later op de dag de zon is doorgebroken. Het blauwe water zal nog blauwer zijn door de reflectie. Ondanks de drukte en het feit dat dit toch wel een toeristische attractie is geworden vinden wij het zeer de moeite waard om het park te bezoeken. Wat mijn zus betreft is dit haar favoriete bestemming tijdens hun bezoek aan Costa Rica.

Ik verbaas me over het aantal grote groepen met gids, dat had ik niet verwacht. Het is niet meer de verborgen parel die het eerst was. Het lijkt mij dat deze bestemming meer wordt opgenomen in de groepsrondreizen door Costa Rica. Ongeveer sinds twee jaar is het internationale vliegveld van Liberia populairder geworden en meer (Amerikaanse) maatschappijen kiezer ervoor om hierop te vliegen. KLM vliegt ook op Liberia. Een bezoek aan Rio Celeste ligt dan ook heel makkelijk op de route, bekijk bijvoorbeeld deze route vanaf Liberia.

Hoeveel bezoekers ontvangt nationaal park Volcán Tenorio en hoe is de verdeling toeristen/inwoners van Costa Rica? Lees meer: Toerisme in Costa Rica: wat zeggen de cijfers?

Wilde dieren

In tegenstelling tot andere nationale parken zien we hier geen wilde dieren. We horen wel weer van alles, maar deze keer zien we enkel de sporen van de tapir. Op de parkeerplaats zien we nog wel een neusbeer.

Het weer en het klimaat: is het water van Rio Celeste altijd zo blauw?

In deze regio van Costa Rica regent het veel. November, december en januari horen bij het regenseizoen. En dat terwijl de droogste provincie Guanacaste zo dichtbij ligt. De beste maanden om Rio Celeste te bezoeken zijn de droogste maanden maart en april. In de maanden september en oktober regent het bijna de hele tijd.

Als het veel regent kan het zijn dat het water niet meer zo mooi blauw kleurt. Of dat het door heel veel regenval zelfs bruin wordt. Op de Facebookpagina van het park worden updates gegeven over de kleur van het water. Ook wordt er aangegeven of er eventuele reparaties aan de bruggen plaats moeten vinden of over het gedeeltelijk of geheel sluiten van het park in verband met veel regenval. Het kan bijvoorbeeld in januari nog voorkomen dat het park gesloten wordt wegens veel regenval.

Wij zijn er in maart. Het is gedeeltelijk bewolkt en het miezert een beetje. Ondanks dat hebben we het nog steeds warm. Een t-shirt en korte broek voldoen, neem voor de zekerheid dus een regenjas mee. Vanwege de stenen op de paden zijn dichte schoenen aan te raden. De paden zijn voor ons goed te bewandelen, maar omdat het veel regent in deze regio kan het modderig zijn. Bij de ingang van het park zijn regenlaarzen te huur.

Praktische informatie nationaal park Volcán Tenorio

Het nationale park Volcán Tenorio is elke dag geopend en het park is prima te bezoeken zonder gids. Vanaf 8:00 is de toegang geopend tot 14:00, je kunt tot 16:00 in het park verblijven. De toegangsprijs is $12 voor volwassenen, voor kinderen tot 12 jaar $5. Bij de ingang zijn toiletten te vinden. In het park zijn verder geen voorzieningen. Zwemmen in de rivier is niet toegestaan.

Vanaf 1 augustus 2023 moet de entree online gekocht worden via de website van het SINAC. Lees meer: Hoe koop je online tickets voor een nationaal park in Costa Rica?

Om 9:30 zijn wij bij de ingang van het park. Het is aan te raden om niet vroeger te gaan omdat er dan meer kans op regen is. Terwijl wij bij de waterval staan miezert het licht, maar erg nat worden we er niet van. Later op de ochtend is het echt veel drukker in het park. Hoewel de zon dan meer schijnt is het wat mij betreft toch aan te raden om redelijk vroeg te gaan. Ondanks de bewolking genieten we erg van ons bezoek. We zijn uiteindelijk drie uur in het park.

Als je bij de ingang aankomt wijzen verschillende personen je een parkeerplaats aan. Het maak niet uit waar je gaat parkeren, maar de parkeerplaatsen worden door verschillende mensen beheert en zijn dus concurrenten van elkaar. De parkeerplaats kost 2000 Colones.

Bekijk welke nationale parken in Costa Rica ik tot nu toe bezocht heb.

Onze accommodatie in Bijagua

Wij verblijven bij de hele leuke bed & breakfast Casitas Tenorio. Deze accommodatie ligt op een half uur rijden van de ingang van het park in het dorp Bijagua. Het aantal dieren dat we op het terrein van de accommodatie zien is een mooie aanvulling op datgene dat we niet in het nationale park zien. Ons huisje ziet er prachtig uit en de eigenaren zijn erg vriendelijk.

Met de nodige voorzieningen zoals een bank, een supermarkten en een aantal restaurants is het dorp een ideale uitvalsbasis voor een bezoek aan Rio Celeste. Ondanks de nabijgelegen toeristische bestemming voelt het dorp alles behalve druk en toeristisch aan. Vanaf Bijagua is de weg naar het park goed geasfalteerd maar erg heuvelachtig.

Lees ook: Casitas Tenorio: een charmante bed & breakfast en boerderij in Bijagua.

Bekijk welke accommodaties er nog meer beschikbaar zijn in Bijagua.

Een budgetoptie

In Bijagua is ook een hostel te vinden: Rio Celeste Backpackers. Je kunt kiezen uit de slaapzaal of een privékamer en er is een keuken waar je gebruik van kunt maken. Recensies zijn te lezen op Tripadvisor. Volgens de Lonely Planet heeft het hostel een shuttle service naar het nationale park mocht je geen eigen vervoer hebben.

Casitas Tenorio

Wil jij nationaal park Volcan Tenorio en Rio Celeste bezoeken tijdens jouw vakantie in Costa Rica?

Dit artikel bevat affiliate links. Meer weten? Klik hier.

18 comments

Linda 9 april 2020 - 13:34

Wauw geweldig zeg! Wat is het mooi blauw. Leuk om te lezen hoe ze vroeger dachten dat het kwam dat het water zo blauw is en hoe het werkelijk zit. Door jouw blog komt Costa Rica steeds wat hoger op mijn lijstje, de natuur lijkt me zo ontzettend mooi 🙂

Anouk 13 april 2020 - 17:39

Dat is leuk om te horen 😀 dit is ook wel weer een bijzondere bestemming, zo met het ontstaan van het blauwe water.

Jenny 10 april 2020 - 14:17

Wat geweldig mooi! Ik vind blauwe wateren vaak betoverend mooi – echt genieten wanneer de zon goed staat en de kleuren optimaal tot hun recht komen.

Anouk 13 april 2020 - 17:40

Ik vond het zo bijzonder om te zien. Het was echt de moeite waard om het park te bezoeken. Zeker met de zon inderdaad, dan is het nóg mooier.

Janet 11 april 2020 - 03:32

Wauw wat mooi zeg,.. dat blauwe water! Zo helder en mooi van kleur, daar had ik graag nu willen zijn! 🙂

Anouk 13 april 2020 - 17:41

En ook zo mooi in het groen, dat maakt het af.

Lizette 11 april 2020 - 11:52

Zo, die kleur van het water is echt niet normaal mooi en helder! Het heeft ook iets melkachtigs. Erg bijzonder. Het lijkt me wel spannend om daar te lopen, wetende dat er Pumas en Jaguars zijn. Maar als het zo “druk” is , zullen ze vast op veilige afstand blijven. De tapir lijkt me wel heel tof om te zien.

Anouk 13 april 2020 - 17:43

Ik lees altijd graag dat er zoveel dieren leven, helaas zagen we er geen deze keer. Maar ze hebben gelukkig nog genoeg leeruimte over ondanks al die bezoekers. Het is een bijzonder park zo met dat water van de rivier.

Aniek 14 april 2020 - 01:27

Wauw, het water ziet er echt magisch blauw uit. Heerlijk dat er ook thermale baden zijn. Kan je ook ergens zwemmen?

Anouk 14 april 2020 - 06:50

Het is prachtig om te zien. In het park mag je niet zwemmen, buiten het park zijn kan dat wel.

sanne 14 april 2020 - 09:28

Ja geweldig he, ik heb in Nieuw-Zeeland ook zo’n helder blauw meer gezien. Je ziet het al door de bomen liggen en als je er komt is het zo magisch!

Anouk 21 april 2020 - 09:55

Dat lijkt me een geweldig gezicht!

Kelly 17 april 2020 - 08:27

Jeetje…dat is pas blauw zeg! Zo ontzettend mooi! Ik heb ook wel eens van die mooie blauwe meren gezien en daar kon ik zo van genieten.

Anouk 21 april 2020 - 09:55

De verrassingen van de natuur 😀

Anne - Ditisanne.nl 18 april 2020 - 09:09

Prachtig met dat blauwe water! Wel jammer dat je er niet in mag zwemmen, maar er zitten misschien ook wel vage beesten in het water? 🙂

Anouk 21 april 2020 - 09:58

Volgens mij heeft het te maken met de temperatuur op sommige plekken. Ik heb eens gelezen dat een paar jaar geleden toeristen verbrand zijn door het water van de thermale baden waar ze in zaten… Met die vulkanische activiteit is het toch moeilijk te beoordelen, het kan toch onvoorspelbaar zijn. En ja, die beesten, dat weet ik niet ?

Jan 8 mei 2020 - 13:48

Hoi Anouk,
met veel interesse lees ik je verhalen over Costa Rica. In december 2019 heb ik een rondreis gepland door Costa Rica voor 3 weken in juli/augustus 2020. Hopen dat deze door gaat. Ik haal veel info over de parken van jouw site

Anouk 10 mei 2020 - 20:10

Hallo Jan,

Bedankt voor de reactie, leuk om te horen dat jullie naar Costa Rica willen komen.
Ik heb geantwoord op de andere reactie in het artikel over Manuel Antonio.

Succes met de voorbereidingen en het afwachten of het wel of niet door kan gaan..