Home Bestemmingen Vijf weken Costa Rica: Amanda’s avontuur

Vijf weken Costa Rica: Amanda’s avontuur

by Anouk
Published: Last Updated on

Samen met haar vriend trok Amanda maar liefst vijf weken door Costa Rica. Eigenlijk stond er een combinatie met een ander land op de planning, maar vanwege de pandemie kozen ze voor één land. Heeft zo’n klein land als Costa Rica wel genoeg te bieden voor vijf weken? Lees mee met Amanda’s avontuur.

Kort stel ik mij even voor: Ik ben Amanda en samen met mijn vriend Ruben ben ik vijf weken door Costa Rica getrokken. Hierbij hebben we vooral gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Tijdens een bezoek aan de vakantiebeurs werden we geïnspireerd door een aantal landen, Costa Rica was er één van. Het leek ons prachtig om zoveel verschillende dieren te zien en natuurlijk kwamen we voor de jungle!

Nu ik er ben geweest had ik liever gezegd dat het volgende de reden was om te gaan. Als ik wist dat je in zoveel prachtige gebieden/watervallen/stranden kon zwemmen, dan zou dat de trigger geweest zijn om te gaan. Wat hebben wij vaak in het water gelegen op bijzondere plekken!

De voorbereiding

We hebben ons extreem goed moeten voorbereiden op de reis, maar dit kwam vooral door corona en de constant veranderende regels. Het was lastig in het begin om uit te zoeken wat er nu precies allemaal wel en niet nodig was voor de reis. Hopelijk is dat snel niet meer nodig!

Qua backspullen waren we al behoorlijk voorzien. We hebben toch nog wel wat dingen bijgekocht zoals regenjassen, wandelschoenen, regenhoezen, slotjes voor de backpack (niet nodig gehad achteraf). Omdat we vijf weken gingen hadden we de luxe dat we niet echt hoefden te kiezen waar we naar toe zouden gaan, want in vijf weken kun je heel Costa Rica wel zien. Drie à vier weken zou ook prima zijn, wij hebben op den duur wel veel dezelfde dingen gezien. We zouden de reis eigenlijk combineren met Nicaragua of Panama, maar dat was helaas teveel gedoe vanwege corona.

‘We zien het wel’

Uiteindelijk heb ik gelezen over wat leuke plekken in Costa Rica en die heb ik wel genoteerd, maar we vonden het te moeilijk om van te voren een route te maken. Daarom zijn we gewoon gegaan en we hebben per dag gekeken waar we heen konden onder het mom van ‘we zien het wel’. Hoe langer je in een land bent, hoe makkelijker het wordt om je draai te vinden en om te zien hoe alles werkt.

Cahuita
Punta Uva

Onze route

San Jose – Monteverde -> jeep boat jeep tour -> La Fortuna – Rio Celeste – Tamarindo – Brasilito (playa Conchal) – Samara – Uber – Santa Teresa – Montezuma – watertaxi naar Jaco en bus naar –  Manuel Antonio – Dominical – Uvita – Met iemand meegereden naar Sierpe om daar de taxiboot te pakken naar – Drake bay (incl. dagtrip nationaal park Corcovado) – via San Jose naar – Puerto Viejo de Talamanca (incl. dagtrip nationaal park Cahuita) – terug naar San Jose om huurauto op te halen, met auto naar – Bajos del Toro – Rincon de la Vieja – Crocodile bridge (richting Quepos) – Alajuela (laatste stop Alajuela, dichtbij het vliegveld zodat we niet meer San Jose in hoefde).

Op de bonnefooi reizen betekent soms een beetje puzzelen

Ik zeg eerlijk, het is dat we vijf weken hadden, maar we waren soms wel elke dag aan het uitzoeken hoe we verder moesten en waar we gingen slapen. We hadden ons van te voren ook niet verdiept in hostels/hotels, omdat we vrij wilden zijn in waar we heen gingen. Dat resulteerde wel in veel rondvragen, Googlen, volgende verblijf boeken… Er waren ook minder bussen dan normaal door corona, soms maar twee per dag.

Alleen het stuk tussen Dominical en Drake Bay hebben we op den duur wel een week vooruit geboekt omdat we een paar dingen wel moesten vastleggen. Namelijk de guided tour naar Corcovado en een hostel waar we graag heen wilden (Cascade Verde in Uvita, echt een aanrader!!). Het fijne aan niet plannen is dat je ergens zo lang kunt blijven als je wilt, zo zijn we uiteindelijk zes dagen in Puerto Viejo de Talamanca gebleven. Verder was het met de bus erg goed te doen en daar hebben we zeker geen spijt van! Het is erg leuk om tussen de locals te zitten en om onderweg lekker rond te kunnen kijken naar de omgeving. Ook kun je op je gemak het volgende verblijf boeken vanuit de bus.

De laatste vier dagen hebben we wel een auto gehuurd. Zo konden we de plekken zien die we gemist hadden doordat we niet gepland hadden van te voren en omdat we tijd over hadden. Ook wilden we héél graag naar Bajos del Toro en deze plek is erg lastig te bereiken met het OV.

Tip van Amanda: Kijk ook eens op Airbnb, daar vind je vaak echt hele leuke verblijven!!

Cascada Verde
Drake Bay Hiking Trail

De Costa Ricanen

De ‘Tico’s’ zijn heel behulpzaam, de mensen zijn erg lief en helpen je graag. Ik heb mij geen moment onveilig gevoeld. Ik vond het wel lastig dat veel mensen geen Engels spreken, maar vaak met handen- en voetenwerk kom je er toch wel uit. Daardoor miste ik het soms wel om een leuk gesprek met een local te kunnen voeren.

Als een vis in het water

Alle mooie watervallen van Costa Rica, rivieren etc. waar we in gezwommen hebben: werkelijk prachtig en het waren er véél!! We hebben van zowel de natuurlijke als door mensen aangelegde bestemmingen genoten.

Zo hebben we wel vier uur lang in de ‘Free Natural Hot Spring River’ in La Fortuna gelegen. Vanuit het warme stromende water waar we in lagen luisterden we naar de dierengeluiden uit de jungle die we niet thuis konden brengen. Soms regende het, maar dat was juist heerlijk omdat het zo warm was. Tijdens wandelingen in Drake Bay of Cahuita ontdekten we vele ‘privé’-strandjes waar je vanuit de jungle zo even het water in sprong. Maar ook Ecotermales (La Fortuna), Rio Negro Hot Springs (Rincon de La Vieja) waren heerlijke plekken om te ontspannen. Eigenlijk heb ik er nog te veel om op te noemen…

Wat mij ook erg bij blijft is de adembenemende jungle van onder andere Cahuita en Bajos del Toro. Ben je in Bajos del Toro? De Blue Falls & Rio Agrio zijn werkelijk prachtig.

Ecotermales La Fortuna
La Fortuna
Las Gemelas

Vijf weken Costa Rica: praktische tips van Amanda

Ik droeg vaak een bikinitop in plaats van een bh onder mijn kleding. Als het regent was dat fijner, maar je komt nou eenmaal ook vaak bijzondere locaties tegen waar je kunt zwemmen! Om die reden droeg ik dan vaak ook een rokje om snel, makkelijk en ongezien te wisselen naar een bikinibroekje als we ergens wilden zwemmen. Ruben liep om die redenen bijna altijd in een zwembroek.

In de meeste gebieden waar je kunt zwemmen droog je daarna super snel weer op, ideaal!

Ik las in veel berichten dat je spullen bijna niet droog krijgt op sommige plekken in Costa Rica. Ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar je krijgt het écht NIET droog! Heel vervelend als je natte wandelschoenen hebt die je de volgende dag aan wilt..

Ben je in een gebied waar het vochtig is en krijg je je kleding echt niet droog? Een gouden tip is om ‘s nachts de natte schoenen/spullen voor de ventilator te leggen, in mijn ogen echt het enige wat hielp.

Tip qua schoenen: wandelenschoenen waren ideaal op modderige plekken en voor comfort tijdens wandelingen. Op doorreis liep ik vaak op slippers. Als het dan regende werden mijn voeten wel nat, maar dat merk je niet omdat het zo warm is. Voeten + slippers drogen snel. Zeker als je met een boot ergens heen gaat, trek slippers aan.

Wij hadden geen klamboe bij, dit is ook niet nodig. Wij hebben niet vaak last gehad van muggen en als we dat wel hadden, dan had ons verblijf altijd een klamboe hangen.

In de voorbereiding heb ik veel gehad aan Bestemming Pura Vida en tijdens de reis heb ik ook zeker veel gehad aan de Facebookgroep van Bestemming Pura Vida: Costa Rica – Reistips & Inspiratie. Het is een aanrader om daar lid van te worden.

Om nog even aan te geven hoe waanzinnig groot de natuur is: heb je mij gevonden op de foto helemaal bovenaan?

Dank je wel Amanda! Wat een avontuur hebben jullie beleefd… Dit zijn vijf mooie weken Costa Rica geweest! Jullie hebben je echt helemaal ondergedompeld in de natuur en jullie hebben echt met een ‘pura vida’-mentaliteit gereisd.

Lees ook de andere reisverhalen in de rubriek ‘ervaringen van anderen in Costa Rica

Andere blogs met handige informatie over reizen in Costa Rica:

Uvita

Dit artikel bevat een affiliate link. Meer weten? Klik hier.